donderdag 11 september 2008

Pauze na Romeinen 1-8. Tussenstand

Welaan, dat waren de eerste acht hoofdstukken van de Romeinenbrief van Paulus. Voor mij een interessante speurtocht, om deze hoofdstukken te lezen met de vraagstelling over de verhouding tussen Kerk en Israel centraal. Een paar opmerkingen voor ik verder ga.
1. Ik denk dat ik de denktrant van Paulus behoorlijk nauwkeurig heb gevolgd, maar ik weet dat ik allerlei theologische finesses heb gemist, bewust of onbewust.

2. Paulus treedt met zijn discussie over wet en geloof ongetwijfeld niet in een vacuum; de kwestie moet ook onder Joden die geen volgeling van Jezus waren, een rol hebben gespeeld.

3. Ik heb de indruk dat Paulus, als hij de term wet gebruikt, een breed begripsveld op het oog heeft. Soms lijkt het te gaan over concrete morele leefregels, andere keren over de Schriften in het algemeen.

4. Mijn stelling dat het Paulus ging om de verhouding tussen Kerk en Israel, lijkt stevig bevestigd door mijn lezen en beschrijven van deze hoofdstukken. Ik heb niet het gevoel dat ik het geheel van Rom. 1-8 in een keurslijf moest duwen om met alle geweld dit thema overal te zien.

5. Ik denk dat de theologie van Paulus over de behoudenis - de rechtvaardiging door geloof alleen - in deze brief staat, omdat het de bespreking van de verhouding van Kerk en Israel dient.

6. En voordat we beginnen aan de roemruchte hoofdstukken Rom. 9-11 die door veel christenen heel verschillend worden begrepen, lijkt het wijs om Rom. 1-8 nog eens met de stofkam door te nemen.
Ik wil hier dus gaan samenvatten wat Rom. 1-8 ons leert over de visie van Paulus over de verhouding tussen Israel, Joodse volgelingen van Jezus, en volgelingen van Jezus uit de overige volken. Daarover gaat straks Rom. 9-11, en die hoofdstukken kunnen niet tegenspreken wat Paulus in Rom. 1-8 heeft gezegd, maar dienen daar logisch op aan te sluiten.

Het evangelie dat Paulus verkondigt, gaat over de Joodse Christus Jezus uit het geslacht van de Joodse koning David; dit evangelie was tevoren door de Joodse profeten in de Joodse Schriften was beloofd. Het evangelie is echter niet alleen bestemd voor Joden; God is een onpartijdig, en alle mensen zijn gelijk voor God.

Het evangelie is een kracht van God tot behoudenis voor allen die geloven, eerst voor de Jood, maar ook voor de Griek. Alle mensen hebben behoudenis nodig; God’s oordeel gaat immers over alle mensen, omdat alle mensen, Joden en niet-Joden, zondaars zijn. Met veel citaten uit de Joodse Schriften laat Paulus zien dat alle mensen onrechtvaardig zijn, dat er niemand is die God ernstig zoekt. Dat wil zeggen, Joden en Grieken zijn even slecht.

Dat Joden de wet bezitten is een enorm voordeel voor hen, omdat ze daardoor de wil van God kennen. Maar de wet kennen als zodanig, en besneden zijn, hebben voor God geen betekenis, als dat niet gepaard gaat met gehoorzaamheid aan de wet.

Als onbesneden niet-Joden zich wel aan de wet houden, geldt die onbesnedenheid voor God als besneden zijn. Een besneden Jood die de wet bezit, maar zich niet aan die wet houdt, wordt geoordeeld door de onbesneden persoon uit de volken die de wet volbrengt.

Paulus stelt vast dat het ware Israel moet worden gedefineerd als: Joden die Christus gehoorzaam zijn, samen met gelovigen in Christus uit de volken.

Door je aan de wet te houden kan niemand rechtvaardig worden. God maakt die rechtvaardigheid echter beschikbaar buiten de wet om, door geloof in Jezus Christus. Dat is ook hoe Abraham werd gerechtvaardigd: Door het geloof, toen hij nog niet was besneden; de besnijdenis ontving hij als bevestiging van het geloof dat hij als onbesnedene had.

Paulus legt uit dat Abraham daardoor een vader is voor Christus-gelovigen uit de onbesnedenen en voor Christus-gelovigen uit de besnedenen. Daarmee schept Paulus eenheid tussen de Joodse en niet-Joodse gelovigen in de gemeente in Rome; in Abraham hebben ze een gezamenlijke stamvader door het geloof. Niet Mozes en de wet brengen de gelovigen tesamen, maar Abraham en diens geloof.

De belofte aan Abraham en diens nageslacht dat ze de wereld zullen beerven was niet gerelateerd aan de wet maar aan de gerechtigheid die uit het geloof is. Het geloof en de daaraan verbonden beloften maakt mensen tot erfgenamen van de wereld; wie meent dat de gehoorzaamheid aan de wet mensen tot erfgenaam van de beloften maakt, is geen erfgenaam van de belofte. Paulus zegt dus dat zulke Joden niet in de verbondsrelatie met God staan.

Zoals door de ene mens, Adam, de dood in de wereld kwam, zo heeft de ene mens, Jezus Christus, voor allen rechtvaardiging gebracht. Daarbij is geen onderscheid tussen Jood of niet-Jood. Voor alle gelovigen, of ze geboren zijn als Jood of als niet-Jood, geldt dat ze dood waren, maar dat ze thans zijn vrijgemaakt van de zonde. Hun bestemming, van Christus-gelovige Jood en niet-Jood, is het eeuwige leven.

Als Christus en diens Geest in ons wonen, kunnen we God behagen. Wie niet aan Christus verbonden is, kan dat niet, want hij is in het vlees en heeft dus de gezindheid van vijandschap tegen God. Joden zonder Christus hebben dus de gezindheid van vijandschap tegen God.

Maar voor Joden en heidenen in de gemeente in Rome geldt:
Die Geest getuigt dat we kinderen van God zijn. Zijn we nu kinderen, dan zijn we ook erfgenamen: erfgenamen van God, en medeerfgenamen van Christus... om ... te delen in zijn verheerlijking.
Abraham en zijn nageslacht zijn erfgenaam van de wereld. Als een Jood niet in Christus gelooft, is hij geen erfgenaam. Maar: Wie door het geloof kinderen van God zijn, die zijn de erfgenamen van de beloften aan Abraham, erfgenamen van wat God beloofde. En die erfenis wordt hier omschreven als verheerlijking. Paulus spreekt dan in schitterende woorden over die verheerlijking:
Wij weten nu, dat God alle dingen doet medewerken ten goede voor hen die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn. Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd to gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen; En die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
Al die mensen die Christus liefhebben, Joden en mensen uit de volken samen, zijn volgens God's voornemen geroepen. De volgelingen van Jezus, of ze nou van Joodse of niet-Joodse afkomst zijn, zijn dus op dezelfde tijd - in de eeuwigheid voor de schepping - door God bestemd tot heerlijkheid. Er is dus geen onderscheid tussen Joden en niet-Joden in God's eeuwige raadsbesluiten. Ieder mens die in Christus gelooft, wordt behouden en wacht de erfenis: verheerlijking in de eeuwigheid.

Erfgenamen van de belofte wacht de verheerlijking in de eeuwigheid, eer en vrede, verlossing uit het lichaam van de dood. Dat is de behoudenis die het Evangelie aanbiedt. Het tegendeel ervan is verloren gaan. Daarmee samen hangen het derven van de heerlijkheid van God, toorn, dag des toorns, gramschap, verdrukking, benauwdheid.

Behoudenis is Gods geschenk aan allen die in Christus geloven, terwijl verloren zijn de situatie is van allen die niet geloven. In Rom 1-8 komt het woord allen, of een ieder, of gans (Gr: pas) vrij vaak voor. Dit woord dat ook in de tekst aldus zal gans Israel behouden worden voorkomt, duidt op numerieke totaalheid, en wil echt zeggen dat niemand is uitgezonderd.

Wat hebben we tot nu toe gezien over het woord aldus (Gr: houtoos )? Het heeft de volgende betekenis: Derhalve, dus, aldus, evenzo, op die manier, in Rom 1:15; Rom. 4:18; Rom. 5:12,15,18,21; Rom. 6:4,11,19.

17 opmerkingen:

Paul Miller zei

Jos, al eens gekeken op www.Christianbook.com/ ???

Om even op adem te komen:
Displaying Matches 1-20 of 712 (Refine your results with the links to the left.)
Exact Matches:
Category: Books > Commentaries > New Testament > Romans, Academic > Commentaries > New Testament > Romans
Books of the Bible: Romans

Daar vinden we 712 pagina's met actuele booktitels over de Romeinen brief.

Paul Miller zei

Het lijkt me een heel zinvolle samenvatting die je geeft. Paulus laat geen spaander heel van het wettisch Jodendom als middel tot behoud.
Moderne ktitiek op Paulus´ theologie zou zijn, dat het binnen het toenmalige Jodendom helemaal niet zo ging om het behoud van je ziel en het eeuwige leven. De wet gaf meer vorm aan het aardse en religieuse leven van tempel en volk. Waar besteedt paulus dus zijn kostbare energie? Hij vecht tegen windmolens, die man.

Unknown zei

Ja, vast heel dom van Paulus. Daarom kwamen zoveel Joden tot geloof? Ik ben beslist geen expert - zelfs minder dan dat - op het vlak van Paulus en het NT-Jodendom. Maar ik durf zomaar te vermoeden dat de Joden die zich massaal tot Christus en de vroege gemeente keerden, Helleense, vergriekste Joden waren. Zou onder hen het persoonlijk zieleheil juist veel meer aandacht hebben gekregen dan in het Hebreeuwse Jodendom?

Zelfs in Palestina woonden veel Griekse Joden, en de kloof tussen hen en het Hebreeuwse (traditionele?) Jodendom was toch wel groot. Zie Handelingen 6, waar ze binnen de eerste gemeente al problemen met dit thema hadden.

Paulus is inderdaad vlijmscherp. Maar niet om het Jodendom neer te sabelen, maar om te laten zien dat binnen de gemeente geen onderscheid moet worden gemaakt tussen Joden en heidenen (allemaal zondig, allemaal door genade behouden) en dat de Joodse wet (en cultuur!) geen rol speelt bij behoud. DUS, en daar komt Paulus later op terug in de brief, mogen Joodse wetten en gewoontes ook nooit als norm worden gebruikt en mogen Joodse gelovigen de heidense gelovigen niet 'dwingen' om zich aan allerhande wetten te houden. Maar dat gaat nog komen dus.

Paul Miller zei

Bij je laatste posting kan ik de klanken van het gereformeerde orgelspel reeds horen :-)
Maar gelijk heb je. Als kerk zouden we veel Christo-centrischer moeten durven zijn, als dat is wat je bedoelt?!
Ja, dat onderscheid tussen de Helleense Joden en de Hebreewse tak lijkt me van essentieel belang.
Wat we van die tijd weten, komt ook met name via de Talmoed en die is weer van later datum. Ten dele een tegenbeweging tegen het succes van de evangelieprediking onder de Joden.

Unknown zei

Geloof me, ik kwam niet met gereformeerde vooroordelen bij de Romeinenbrief. Wel een vooroordeel voor het rustig lezen van wat er staat - dat lijkt me de basis voor een goede uitleg van een tekst. We kunnen de Romeinenbrief, in elk geval Romeinen 1-8, toch behoorlijk inzichtelijk maken door de lijn die we hebben gevolgd denk ik.

Ik vind het verbazend dat je juist onder gereformeerde schrijvers veel ziet dat ze menen dat Paulus zijn brief schreef om het Evangelie eens theologisch duidelijk uit te leggen.

Paul Miller zei

Die gedachte heeft Melanchton ons nagelaten, zoals je weet, vriend en naaste medewerker van Luther.

De lijn die je hebt gevolgd lijkt me duidelijk en is m.i. ook niet controversieel te noemen. Je hebt je hoofdzakelijk beperkt tot de uitwerking van de twee in het voorwoord geformuleerde onderzoeksvragen.
In je stofkam-exercitie heb je zelfs als een voorschot genomen op een exegese van Rom.11:26 - ik citeer: "Paulus stelt vast dat het ware Israel moet worden gedefineerd als: Joden die Christus gehoorzaam zijn, samen met gelovigen in Christus uit de volken."
Wotdt vervolgd.

Paul Miller zei

In mijn opmerkingen kwam een aantal maal naar voren, dat ik meer naar invulling zocht van het begrip 'behoud'. Jouw focus is misschien meer op Isräël en (straks?) het woordje 'gans'.
In jouw beleving is het begrip 'behoud' wellicht gesneden koek, voor mij ligt dat anders. Valt of staat je behoud met de mate van levensheiliging en/of de mate van afval (Hebreeën)? Het bekt zo gemakkelijk 'door geloof alleen' en niet de wet etc., maar er komt nog een heel theologisch circus achteraan.
Van de week stond er een boekbespreking in het Ned. Dagblad (ND) van het nieuwste boek van Enighard Meijering - Het roer moet om! De kerk van Jezus Christus is meer dan een Jezusbeweging (Meinema, 2008). Hij heeft het o.m. over de hemelse heerlijkheid (beetje Rom.8 zeg maar). Het eeuwige doel zou zijn dat God ons tot volmaakte schepselen maakt. Ik citeer: "Als we dit niet meer mogen geloven, dan is het christelijk geloof een irrelevante illusie".
De kerk in brede zin heeft het zicht verloren op die heerlijkheid straks (vandaar dat boek) en zeker ook op de rol van het lijden in de tegenwoordige tijd. Daar tussendoor zweeft het begrip behoud. Leuk dat we het theologisch allemaal voor elkaar weten te boksen, maar er gaan dus ook mensen verloren!!! Dat maakt de Romeinenbrief zo moeilijk en ook zo irritant 'at times'. Behoud is dus geen eenvoudige zaak of alleen maar een begrip met betrekking tot de eenheid van Joden en heidenen. Het is zelfs zodanig van belang, dat we moeten roemen in huidig lijden, als onderdeel en weg er naartoe. De meeste moderne mensen (die ik ken) moeten er niet aan denken om te lijden voor hun geloof. De kerk predikt het ook niet, want dat 'lijdt' alleen maar af en vervreemdt mensen van het goede leven.
Waar wil ik naar toe? Om kort te gaan dit, de Romeinebrief is meer dan een verhandeling over Israël en de gemeente. Het gaat over universele levensvragen. Alleen een onderzoek naar Israël en de gemeente vind ik te vlak en niet van deze tijd. Dat het nodig is, zal ik niet ontkennen, maar we kunnen niet 80% van de brief negeren door een paar mooie stellingen te formuleren over 20% van de brief.
Nou ja, ik ben wel benieuwd naar je reactie, want iets zegt me dat je het niet helemaal, dan wel helemaal niet, met me eens bent.

Unknown zei

Je hebt helemaal gelijk. Als we straks arriveren bij 'gans israel behouden', dan moeten we kijken hoe Paulus die drie woorden in alle voorgaande hoofdstukken uitlegt. Goed van je...

Ik heb inderdaad de nadruk gelegd op de kwestie van de relatie gemeente en Israel, en gelovig jodendom en heidendom, maar omdat onze 'slottekst' over het behoud van gans Israel OOK over het begrip 'behoud' gaat, lijkt me dit een zeer relevante opmerkingen van je...

wat denk je, zullen we met die vraagstelling de 8 hoofdstukken nog eens doorworstelen?

Ik zal in elk geval mijn inleiding aanpassen, en vanwege de slottekst waarom het gaat, wat aan de vraagstelling toevoegen, namelijk wat Paulus bedoelt met de termen 'gans', 'Israel', en 'behouden'. Okee?

Paul Miller zei

Ja, ik ga helemaal met je mee. Enigszins verrast met je instemming, dat wel. Of je alles wilt herzien? Je moet maar kijken of dat nodig is en of je daar de moed voor hebt. In hoofstuk 8 kom je nu vast iets tegen van de uitverkiezing (arme Jos...).
De essentie van 'behoud' is dus niet zoiets van 'alles sal reg kom', maar het heeft wel degelijk te maken met het opgaan over de smalle weg ten leven, versus het afdalen over de brede weg naar het verderf. Dat lijkt me een zo ernstige zaak, dat onze conclusies in dat licht, houdbaar moeten blijken te zijn. Tenminste, als we trouw willen zijn aan de Schrift. Wie niet in een onderscheidend oordeel gelooft, zal ook de thematiek van Joden en Grieken minder aanspreken, denk ik.

Paul Miller zei

Kwam ik daar in mijn reli-archief gister zomaar een stapeltje oude brochures tegen over Israël. Let op:
- Israël: Vazal en Vrouw van de Heere, door H. Verweij.
- Dienaren van het Nieuwe verbond, door E. Smit.
- De bruisgedachte in het Oude en Nieuwe Testament, door E. Rozendal.
- Iets nieuws voor Israël, door Rebecca de Graaf-van gelder.
- Wet of Genade?, door K. Rozendal.

Ik durf ze niet te lezen. Met de grootste stelligheid wordt van alles beweerd, maar waartoe leidt het allemaal? Ik weet het niet. Al bladerend kom ik begrippen en verbanden tegen die mij grotendeels onbekend zijn, en achterhaald waarchijnlijk ook?! Maar dit waren de boekjes die de goegemeente jarenlang kreeg voorgeschoteld. Zo zijn de brede denkkaders gevormd in de burelen en catacomben der evangelische gemeenten.

Unknown zei

wat voor boek is dat, over de bruisgedachte?

Ik heb ook veel van dit soort folders en brochures, van Jan van Barneveld etc etc. Die lui weten het zo goed, heerlijk lijkt me dat!

Paul Miller zei

De filosofie van het boekje is dat Israël de bruid van Christus is. De bruidegom is dan Christus-met-de-gemeente. Het is een uitgave van het Morgenrood.
Als deze en dergelijke boekjes niet zo polemisch geschreven werden (vaak in kleine lettertjes met veel tekstverwijzingen), zou ik er vast minder vooroordeelen tegen hebben. Ze bestrijden steevast een vermeende dwaallering. Dat\ vind ik lastig lezen, vooral als je niet opgegroeid bent met een sterke visie of leer. Je wordt dus niet alleen opgeroepen het ergens mee eens te zijn, maar je moet ook meteen ergens tegen zijn. Op school leerde ik al dat de contrastieve analyse de hoogste plaats innam van het intellectuele debat... Nou ja, ik kan ook nooit geduld opbrengen ze te lezen.

Unknown zei

Ahh... de bruisgedachte duidt dus niet op de kruisgedachte maar op de bruiDsgedachte... Was me even onduidelijk.

Ach ja die Morgenroodlui... Never mind dat Paulus zegt dat hij de gemeente als een reine maagd voor christus wil stellen... 2 Cor 11:2.

De relatie van Christus tot de gemeente wordt in de brief aan de Efeziers ook in de sfeer van het huwelijk getrokken. Heeft Hij dus twee bruiden? Dat eh eh heet overspel.

Paul Miller zei

Zeg mr. blogging brotha, ik ga hier die folder ff niet bespreken hoor. Goed nieuws voor jou 'though'; ik heb er drie exemplaren van! Veel leesplezier dus :-)

Unknown zei

Marty, ik heb het gevoel dat we Rom 1-8 behoorlijk op poten hebben gezet hier. Ik geef mezelf maar even vrij - om in november op deze studie verder te gaan. Ik wil ook wat vrinden van me vragen om er eens kritisch naar te kijken - naar wat we tot nu toe hebben gedaan. Misschien krijgen we nog wel wat goede kritiek. Ik zal Bernhard nog eens vragen, en wat mensen uit andere hoek. Misschien weet jij ook wel wat lui?

Paul Miller zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Paul Miller zei

Ja, laten we even een maandje afstand nemen. De enige theoloog (van naam) die ik onlangs sprak over ons Blog, merkte kundig op dat niemand het antwoord heeft op Romeinen 9-11. De theologische problematiek van Israël zou een onoplosbaar probleem zijn. Nu denk ik zelf dat wij tweeën er wel uitkomen, maar goed, dat heb ik em uit bescheidenheid maar niet verklapt.
Tot over een maand dan maar!