dinsdag 9 februari 2010

Voorwoord - Aldus zal gans Israel behouden worden

Op deze blog probeer ik een leesbare uitleg van de Romeinenbrief van de apostel Paulus te geven. Ik ben blij met commentaren die diverse mensen op mijn eerste aanzet hebben gegeven. Nu ga ik de brief van Paulus per hoofdstuk beschrijven. Ik doe dat met Rom 11:25-26 als centrale tekst. Ik geloof dat het Paulus in deze brief vooral te doen is om de discussie die uitmondt in zijn uitspraak: 'aldus zal gans Israel behouden worden.

Rom 1 heb ik wat mij betreft redelijk 'af'. Wat ik over Rom 2-16 schrijf, behoeft nog een behoorlijke literaire verbetering.

In de inhoudsopgave hier links treft u de hoofdstukindeling van deze blog. Voelt u zich vooral vrij op mijn bijdragen te reageren (dat kan onder elk hoofdstuk), want ik word graag wijzer dan ik ben. Met uw hulp kan ik in elke geval die indruk wekken he?

Ik ben (nog?) niet van plan commentaren te gaan citeren. Dat zou een goedkope truc zijn, om me te verbergen achter de mening van anderen voor mijn eigen exegetische keuzes... want ik zou toch alleen maar citeren waar ik het mee eens ben. Ik vind het bovendien veel spannender om eerst maar eens zonder die commentaren te zien wat ik aan het begrijpen van deze brief kan bijdragen. Ik bedoel hiermee niet te suggereren dat ik origineel ben trouwens. Ik heb door de jaren het een en andere gelezen en beluisterd en besproken natuurlijk.

Beoordeelt u zelf maar wat u er van vindt; en als het voor u nut heeft gehad deze studies door te nemen, laat me dat ter bemoediging maar weten. Vind u het 10x niks, dan hoor ik dat ook graag beargumenteerd - opdat ik me van mijn dwaalweg bekeer.






Rev Dr Jos M Strengholt
Cairo, Egypte

3 opmerkingen:

Rosemarie. zei

vader, ik heb je handtekening op google images gevonden!!!!
Je bent een celebrity!

Unknown zei

Ik ben toch nog wel benieuwd naar je visie over de bewuste tekst....:-)
Hopelijk heb je tijd in de drukte van deze blog :-)

Unknown zei

eh welke tekst?